Senin, 29 November 2010

Naluri Sang Wirausahawan

Setiap aktivitas yang mempunyai nilai persaingan pasti membutuhkan naluri. Polisi memerlukan naluri supaya dapat ‘mencium’ rencana tindak kejahatan. Pelari cepat juga memerlukan naluri supaya dapat mengalahkan kompetitornya.
Begitu pula halnya dengan dunia wirausaha, para pelakunya dituntut memiliki naluri yang cukup tajam. Mengapa ? Karena seorang wirausahawan tidak hanya harus menghadapi para kompetitornya – sesama pengusaha. Mereka juga harus berkompetisi dengan situasi ekonomi makro, krisis moneter, bencana alam, pemogokan kerja, kebijakan pemerintah yang sering berubah-ubah. Dalam situasi demikian, seorang wirausahaan harus tabah dan penuh kecerdasan dalam menghadapi situasi tersebut.
Oleh sebab itu, dalam hal ketajaman instink atau naluri untuk menghadapi berbagai kompetitor seperti di sebut di atas, maka seorang wirausahawan sejati akan terus-menerus berlatih untuk meningkatkan kepekaan kewira-usahawanannya. Pranctice make perfect. Dengan latihan yang terus menerus, ia akan sanggup menghadapi berbagai macam problema dan sanggup mencarikan jalan keluarnya.
Untuk itu maka seorang wirausahawan perlu menancapkan ke dalam sanubarinya bahwa ia adalah seorang wirausahawan. Ini dilakukan dengan penuh penjiwaan sampai  ia benar-benar menjadi seorang wirausahawan. Dengan menjiwai sebagai seorang wirausahawan, maka menjadikan seluruh aktivitas hidupnya selama 24 jam adalah seorang wirausahawan. Akibatnya, segala tindakannya, cara berpikirnya, cara berbicaranya mencerminkan kepribadian seorang wirausahawan.
Pendiri Daewoo, Kim Woo Chong, mengajarkan bahwa sekali diri kita memproklamirkan diri sebagai seorang wirausahawan, maka segala pikiran, tindakan dan cara memtuskan adalah untuk membangun usahanya. Ia harus terus menerus menempa diri dengan kesadaran ini.
Jika hal itu terus diasah setiap saat, maka ia akan makin mengenal dunia wirausaha. Akibatnya ia akan makin banyak mendapat pengalaman sebagai seorang wirausahawan. Selanjutnya, makin tajamlah naluri kewirausahaannya.

1 komentar:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com

    Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar untuk perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas

    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com. There could be many reasons why you need access to some extra cash – from unexpected car or home repairs to paying for your wedding or a special holiday. But whatever you need it for, when you borrow between $5,000 USD to 100.000 USD above

    BalasHapus